NPC – povolanie budúcnosti alebo vykorisťovanie chudobných?

Budeme mať budúcnosť Westworld alebo Free Guy, kde budú ľudia zamestnaní ako NPC v metaverse hrách?

od Simona

Newsletter news

NPC – povolanie pre hráčov z rozvojových krajín

Podľa jedného herného konzultanta NFT by hráči v rozvojových krajinách mohli pracovať ako NPC (nehrateľné postavy) vo svetoch bohatších hráčov. Teoreticky môže zarábanie peňazí z videohier znieť pre niektorých ľudí ako sen. Myšlienka však vyvoláva množstvo kontroverzií a otázok o morálnych úvahách o takejto budúcnosti.

„Vďaka lacnej pracovnej sile v rozvojovej krajine môžete ľudí z Filipín použiť ako NPC, skutočné NPC vo vašej hre,“ povedal Mikhai Kossar, člen WolvesDAO, v rozhovore s Rest of World.

Poslaním organizácie je „vybaviť blockchainový herný sektor kľúčovými poznatkami, vzdelávaním a nástrojmi pre vývoj hier a komunitu zajtrajška“. Podľa Kossarovej predstavivosti môžu hráči v rozvojových krajinách „len zaľudniť svet – robiť náhodnú prácu alebo len chodiť tam a späť, loviť ryby, rozprávať príbehy alebo pracovať ako obchodník“.

„Ľudia prichádzajú s novými nápadmi, ako môžu bohatí obyvatelia Západu produktívne využívať občanov tretieho sveta,“ napísal v reakcii videoherný novinár Andy Chalk.

 

„Je to ohavná myšlienka, dokonale sa hodí pre oblasť NFT a slovníkovú definíciu vykorisťovania.“

Práca ako NPC – je to naozaj nový nápad?

Hranie rolí ako NPC nie je nevyhnutne také dystopické a kontroverzné. Hráči na príbehových serveroch (RP) pre Grand Theft Auto V už roky dobrovoľne preberajú rolu postáv, ktoré pracujú na rôznych pozíciách vo virtuálnom svete. Či už sa stanú mechanikmi, striptérmi alebo barmanmi, svoje úlohy efektívne hrajú aj zadarmo.

Niektoré servery RP sú vysoko kurátorované a majú prichádzať zoznamy čakateľov.

Pokiaľ ide o platené zamestnanie v metaverse, existuje tiež celý svet virtuálnych pracovných miest v hrách ako Roblox, ktoré nepoužívajú žiadnu kryptomenu. Niektorí však tvrdia, že neplnoletí výrobcovia Roblox zarábajú oveľa menej, ako by mali.

Metaverse

Problémy play-to-earn

Zdá sa však, že negatívny postoj ku Kossarovej vízii môže súvisieť s prekážkami, ktorým čelí trend play-to-earn. Hry tohto typu boli na vrchole popularity novým spôsobom zárobku pre obyvateľov rozvojových krajín. V mnohých prípadoch prišli o zdroj príjmu zo dňa na deň.

Axie Infinity, ktorá umožňuje hráčom zbierať natívne žetóny, sa stala spôsobom, ako zarobiť peniaze v ťažkých časoch pandémie COVID-19. Najmä na Filipínach, kde je priemerný príjem veľmi nízky, tisíce hráčov našli nový spôsob, ako si zaobstarať živobytie. Získali menu v hre a potom si ju vymenili za miestnu fiat menu. S krachom trhu s kryptomenami sa však tokeny Axie stali prakticky bezcennými a ekonomika v hre sa zrútila ako domček z karát.

Niektorí hráči zároveň využili rozdiely v bohatstve medzi Západom a rozvojovým svetom prostredníctvom hier typu play-to-earn. V hre Axie a Critterz vybudovali celé cechy, pričom niekedy najali stovky hráčov a zobrali im časť príjmu. Po Critterzovom páde hodnota jeho NFT v hre prudko klesla, čím sa zničilo nahromadené bohatstvo schémy.

Morálne problémy súvisiace s prácou ako NPC

Kossarova vízia budúcnosti vyvoláva množstvo kontroverzií, ale je to správne? Práca samotná zohráva v každodennom živote špecifickú úlohu. V skutočnosti je ťažké povedať, prečo by malo byť taxikárom v metavesmíre nemorálne, keď v skutočnom svete by to bolo v poriadku.

Stojí za to pripomenúť, že ľudia v rozvojových krajinách majú veľmi obmedzené možnosti kariéry. Na spomínaných Filipínach ľudia zarábajú veľmi málo, no aj životné náklady sú veľmi nízke. Mať smartfón vám dáva akýsi prechod k úplne novým možnostiam. Aj keď sa nám takáto práca môže zdať nepochopiteľná, pre mnohých sa môže ukázať ako šanca na tak potrebný príjem.

Trh práce sa neustále vyvíja a rozvoj metaverse je prirodzene spojený s tvorbou nových pracovných miest.

Prečítaj si aj

Zanechaj svoj komentár