Kryptomeny a ich úloha vo svete futbalu

od Martin Tkáč

Kryptomeny pred pár rokmi dobyli svet útokom. Neustále sa zvyšujúca hodnota týchto bezpečných, decentralizovaných mien, ich ceny a skutočnosť, že sa dajú nielen kúpiť, ale aj ťažiť pomocou výpočtovej sily, spôsobili, že sa stali mimoriadne obľúbenými. Technológia blockchain sa začala používať v mnohých odvetviach. Jedným z nich je futbalový priemysel.

Kryptomeny a futbal

Futbalový priemysel sleduje vývoj kryptomien už niekoľko rokov a je si vedomý ich obrovského potenciálu na globálnom trhu spôsobom, ktorý bol donedávna takmer nepredstaviteľný.

Hype spojený s futbalovými podujatiami sa už neobmedzuje iba na hranice danej krajiny. Futbalové ligy v Európe sledujú a zbožňujú ľudia z ďalekej Ázie. Tovar klubov sa predáva po celom svete. Ak si niekto nemôže kúpiť to pravé, kúpi si repliku.

Medzinárodné výmenné kurzy a chýbajúci transparentný transakčný profil často sťažuje futbalovej frančíze angažovanie ľudí z ďalekých krajín. Kryptomeny ponúkajú nielen spôsob riešenia týchto problémov, ale aj nové spôsoby generovania peňazí.

Ako sa kryptomeny používajú vo futbalovom svete?

Sponzorstvo

Sponzorstvo značky je skvelý spôsob, ako predstaviť kryptomeny ako životaschopnú možnosť použitia pri obchodovaní s futbalom. Mnoho online platforiem ktoré sa zaoberajú kryptomenami, či už sú to obchodné alebo stávkové kancelárie, uzavrelo partnerstvo s futbalovými klubmi. Mnoho klubov využíva tieto sponzorstvá ako príležitosť na zavedenie kryptomien ako životaschopnej možnosti platby vo svojich online obchodoch.

Nižšie sa pozrieme na niekoľko priekopníckych príkladov krypto spoločností, ktoré sa odvážili vstúpiť do sveta futbalu.

V roku 2018 kúpil Quatocoin (QTC) 25% podiel v talianskom klube Rimini FC 1912 (v súčasnosti hrá Serie D, talianska úroveň štvrtej ligy) výlučne s kryptomenou.
Gibraltar United FC v roku 2018 oznámil, že bude platiť svojim hráčom pomocou kryptomeny (QTC).
StormGain bol v minulej sezóne sponzorom dresov Newcastle United.
Online stávková platforma Sportsbet.io vám umožňuje uzatvárať stávky prostredníctvom kryptomien. Je tiež oficiálnym sponzorom mnohých významných klubov ako Arsenal, Southampton, Flamengo a Watford.

UEFA a FIFA už začali experimentovať s platením vstupeniek na svoje hlavné udalosti pomocou kryptomeny. Vďaka bezpečnej, transparentnej a decentralizovanej povahe kryptomien je možné nákupy ľahko sledovať a fakturovať bez obáv z čierneho trhu alebo nelegálneho predaja. Ľudia z celého sveta si navyše môžu ľahko kúpiť lístky bez nutnosti použitia viacerých mien.

Experiment s kryptomenou bol zatiaľ dobre prijatý fanúšikmi aj úradmi.

Spoločnosti podporované kryptomenami tiež využívajú tieto sponzorstvá ako príležitosť na usporiadanie seminárov a šírenie povedomia o potenciáli kryptomien ako peňazí budúcnosti a prilákania ďalších ľudí.
V apríli 2021 vyšlo najavo, že anglický klub Premier League Southampton bude schopný vyplatiť svojim hráčom bonus v bitcoinoch. Všetko vďaka novej sponzorskej zmluve, ktorú podpísali so spoločnosťou Coingaming Group.

tričko BTC na našom eSHOPE! (17 eur)

Nákup futbalistov pomocou kryptomien

V januári 2021 sa bývalý útočník Realu Madrid David Barral stal vôbec prvým futbalistom, ktorý kúpil kryptomenu. Tridsaťsedemročný hráč prestúpil do španielskeho treťoligového tímu DUX Internacional de Madrid, ktorý je súčasťou klubu eSports DUX Gamin. Pri transakcii pomohol jeden zo sponzorov klubu Criptan.

Speňaženie angažovanosti fanúšikov

Ďalším spôsobom, ako kryptomeny vydláždili cestu futbalovým klubom na monetizáciu angažovanosti fanúšikov, je token fanúšikov.

Token fanúšikov sa príliš nelíši od ponuky prvej mince (ICO). Jedná sa o veľmi podobný proces, keď futbalový klub ponúka fanúšikom obmedzené množstvo klubových žetónov. To im umožňuje zúčastňovať sa na určitých tímových činnostiach.

Najväčším príkladom toho je platforma pre zapojenie fanúšikov online na kryptomene Socios. Socios je poháňaný blockchainovým tokenom Chiliz. Spoločnosť uzavrela partnerstvo s mnohými slávnymi futbalovými klubmi, ako sú Barcelona, ​​Juventus a PSG. Tieto kluby môžu ponúkať obmedzený počet žetónov fanúšikov (cena podľa uváženia klubov), ktoré je možné zakúpiť alebo loviť v rozšírenej verzii minihry.

Žetóny fanúšikov umožňujú fanúšikom hlasovať priamo a ovplyvňovať výsledky prieskumov, ktoré organizujú kluby. Správne rady tímov sú zmluvne zaviazané ich prijať. Čím viac fan tokenov máte, tým väčšiu váhu má váš hlas. Nezabúdajte však, že tieto tokeny neznamenajú, že vlastníte podiel v klube alebo že klub nebude úmyselne nútiť fanúšikov, aby prijímali dôležité rozhodnutia, ako napríklad prepustenie manažéra (aj keď to môžu urobiť, ak chcú) .

Tieto tokeny sú dobrým spôsobom, ako zarobiť peniaze z príležitostí zapojiť sa fanúšikov, a zároveň dať fanúšikom pocit, akoby hrali kľúčovú úlohu pri prijímaní určitých rozhodnutí. Môže to byť napríklad voľba dizajnu dresov pre novú sezónu alebo hymna tímu atď. Ľudia s fanúšikmi daného klubu už nie sú bežnými divákmi ale aktívnymi účastníkmi. Výsledkom účasti sú ďalšie odmeny (alebo žetóny), ktoré sa potom môžu použiť na nákup tovaru alebo dokonca vstupeniek na zápas.

Napriek obrovským príležitostiam, ktoré kryptomeny prinášajú, nie sú bezproblémové.

Variabilita

Hodnoty rôznych kryptomien v priebehu rokov enormne kolísali. Niektoré meny skrachovali ešte skôr, ako začali fungovať. Kryptomena má v zásade hodnotu, pretože to tak chceme. Vzhľadom na to sa kluby boja obchodovať pomocou kryptomien. V lepšom prípade sa snažia zahrnúť do svojich zmlúv s kryptomenovými spoločnosťami doložku, ktorá slúži ako ochrana v prípade, že hodnota kryptomeny klesne. Kryptomeny môžu byť tvárou budúcnosti, ale v súčasnosti sú vo vývoji a vyžadujú si správne porozumenie a reguláciu.

Nejasná regulácia

Regulačné orgány zatiaľ nedržia krok s transakciami s kryptomenami. Predpisy nešpecifikujú, či sú kryptomeny legálne, ale ani to, že sú nelegálne. Táto šedá oblasť spôsobuje, že mnohé spoločnosti sú voči kryptomenám skeptické.

Kategorizácia sponzorov

Keďže kryptomeny nie sú (zatiaľ) všadeprítomné, obrovský rozdiel má aj spôsob, akým futbalový klub označuje svoju sponzorskú povahu so spoločnosťou založenou na kryptomene. Napríklad ak si z finančnej inštitúcie založenej na kryptomenách urobíte „oficiálneho bankového partnera“, automaticky motivujete spoločnosti, ktoré kryptomeny zatiaľ nepoužívajú, ako životaschopnú platobnú možnosť.

zdroj: pixabay.com, bitcoin.pl

Prečítaj si aj

Zanechaj svoj komentár