Čo je metarverse?

Čo je Metaverse?

od Martin

Rozvoj metaverse sa nespomaľuje. Virtuálny svet má samozrejme priaznivcov aj odporcov. Tí druhí zvyčajne argumentujú svojou neochotou, prevalcovaním sociálnych médií a faktom, že paralelné svety (napríklad v hrách) existujú už mnoho rokov. Samotný koncept pre nich teda nie je nový.

Vytvorenie metaverse je však dlhý proces, počas ktorého sa pohodlne vybaví stále viac vecí pri pobyte v novej realite. Vyvíja sa paralelne s naším svetom a môže slúžiť nielen hráčom alebo užívateľom, ktorí chcú byť kontaktovaní prostredníctvom sociálnych médií. Metaverse je prelomovým priestorom aj pre firmy, nové technológie umožňujú automatizovať mnohé procesy, osloviť viac zákazníkov a uľahčiť spoluprácu medzi zamestnancami.

Pandémia, keď sa mnoho spoločností rozhodlo spustiť vzdialený alebo hybridný pracovný systém, nás nepochybne podnietila hovoriť viac o užitočnosti metaverse. Profitovali z toho prakticky všetci. Majitelia firiem si uvedomili, že nepotrebujú také veľké kancelárske priestory, zamestnanci získali aj niekoľko hodín denne, predtým vyčlenených na dochádzanie.

Rozvoj metaverse možno teda prirovnať k zmene životného štýlu. Predtým nám takúto možnosť ponúkal internet a potom mobilné telefóny. Dokážeme viac a viac a zároveň ušetríme veľa času.

Obsah

Čo je metaverse?

Je to ako objav novej planéty, kde narozdiel od štandardného internetu môžu používatelia vzájomne komunikovať s ostatnými prostredníctvom svojich avatarov vo virtuálnej realite, presne ako v počítačovej hre.

Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg opísal tento koncept ako „virtuálne prostredie“, do ktorého môžu používatelia vstúpiť a ponoriť sa doň vďaka technológiám ako sú VR headsety, okuliare s rozšírenou realitou, 3D, 2D alebo iné zariadenia. Dôležité je však poznamenať, že metaverse nepatrí Facebooku aj napriek zmene názvu spoločnosti na Meta, metaverse nepratrí nikomu.

Metaverse

Ako to funguje?

Aby sme rozumeli metaverse, je dôležité vedieť viac o Web 3.0 najnovšej generácii webu. Poďme sa ale pozrieť na to ako to celé začalo.

Začiatok webu bol zásadne iný ako ho poznáme dnes, webové stránky boli statické a určené iba na čítanie, čo užívateľov obmedzovalo v ich interakciách.

Aj keď to prinieslo značný pokrok v rýchlosti vymieňania informácii, rýchly posun vpred priniesla ďalšia verzia 2.0. Priniesla zvýšenie rýchlosti internetového pripojenia a viac používateľov dostalo oprávnenie vytvárať obsah, chatovať, posielať fotky a podobne.

Web 2.0 definovali predovšetkým tri zásadne vlastnosti mobilná, sociálna a cloudová.

Najnovšia generácia prináša ďalšiu možnosť a to, že vo webe 3.0 budete môcť vlastniť digitálne predmety, tak ako to dnes poznáme napríklad vo forme NFT.

Základné piliere Web 3.0 sú sématický web, všade prítomnosť, 3D grafika a umelá inteligencia, toto všetko umožní fungovanie v metaverse.

V metaverse možete robiť čokolvek Vás napadne, relaxovať, pracovať, športovať bude to priestor, kde je možné všetko s cieľom prepájať všetky spoločnosti dohromady a spájať ľudí.

Do metaverse bude možné preniesť akúkoľvek vec z reality ktorú vlastníte a presunúť sa kamkoľvek na svete z pohodlia svojho domova použitím VR okuliarov alebo okuliarov s augmentovanou realitou. Takéto okuliare budú zobrazovať 3D svet metaverse ale zároveň nezmenia vnímanie reálneho sveta okolo vás.

Predtavte si napríklad, že ste architekt a nemôžete byť na druhej strane planéty pri fyzickej stavbe, stačí, že sa pripojíte do metaverse a do pár sekúnd viete asistovať pri plánovaní alebo vidíte 3D model priamo pred sebou. A čo tak zariaďovanie nového bytu? Pripojením do metaverse cez vr headset alebo telefón, si ľahko vyberiete akýkoľvek nábytok z online obchodu do svojho bytu a budete vidieť ako sa daný kus nábytku hodí do vášho bytu ešte pred nákupom.

V rozšírenej realite budete môcť vidieť čokolvej chcete, cestovať v čase do inej doby, vesmíru, používať rôzne predmety, hrať hry, rovnako vzhľad vašeho avatara nebude mať žiadne hranice.

Prístup do metaverse využívame už dnes napríklad cez vr aplikácie alebo hry ako Axie Infinity, Decentraland, Illuviem alebo Viktoria VR prvej MMORPG hry vo virtuálnej realite založenej na blockchaine.

Technológie súvisiace s metaverse

AR a VR

Ako sa VR a AR navzájom líšia? AR je rozšírená realita. Vďaka nej môžu používatelia aplikácie zažiť realitu podfarbenú digitálnymi vizualizáciami. Pravdepodobne väčšina z vás pozná tento spôsob práce vďaka veľkej obľube hry Pokemon GO. Samozrejme, AR nie je len zábava. Apple sa napríklad zameriava na vytváranie hologramov, ktoré možno použiť počas kancelárskych stretnutí. S kolegami na druhom konci sveta bude možné zorganizovať stretnutie s ich hologramami. Napriek virtuálnemu aspektu bude stretnutie prirodzenejšie.

AR je dostupnejšia technológia, pretože k nej možno pristupovať cez tablet alebo smartfón. Na zvládnutie VR sú potrebné špeciálne okuliare. Na zvýšenie zážitku budete potrebovať špeciálne rukavice, slúchadlá, prípadne aj kompletné obleky a rôzne doplnky vybavené senzormi.

VR je paralelná virtuálna realita. Technológia nás oddeľuje od skutočného sveta a prenesie nás do počítačom vytvoreného prostredia. Okuliare na VR sa už v hrách čoraz častejšie používajú, ale ako sa bude vyvíjať ďalšie príslušenstvo, pravdepodobne budeme môcť fyzicky komunikovať s ostatnými používateľmi. Toto bude obrovský technologický skok. Keď nám VR dovolí podať niekomu ruku vo virtuálnej realite (a budú to cítiť obaja účastníci), pobyt v novej realite bude spojený s novými pocitmi pre ľudskú myseľ a uvoľnením endorfínov, čo ovplyvní vnímanie.

Metaverse

AI

Umelá inteligencia funguje v čoraz väčšom počte aspektov nášho života. Každý z nás používa smartfón, s ktorým môže komunikovať s osobnými asistentmi – Siri alebo Google Assistant. Pri strate balíka môžeme namiesto volania na hotline rýchlo komunikovať s chatbotom, ktorý problém vyrieši za nás. Čoraz viac výrobcov áut ponúka službu autoasistent, ktorá nám uľahčuje hľadanie trasy alebo kontrolu poveternostných podmienok. Umelá inteligencia môže byť spojená s humanoidnými strojmi, ktoré pristupujú k nášmu svetu a ľudskému druhu bez emócií. V skutočnosti používanie AI zvyšuje efektivitu ľudí prostredníctvom strojového učenia a automatizácie procesu myslenia a analýzy.

Možnosti využitia umelej inteligencie sú prakticky nekonečné. Táto technológia sa používa okrem iného pri spracovaní údajov, riadení financií a zdrojov, plánovaní dodávateľských reťazcov a obchodných stratégií a rozpoznávaní tváre.

Využitie AI tiež ponúka veľké príležitosti pre tvorcov metaverse. Stanú sa ďalšou sférou života, v ktorej nám spracovanie údajov umožní personalizovať realitu, ktorá nás obklopuje. Pomocou strojového učenia sa algoritmy učia historické údaje (predchádzajúce interakcie, voľby), aby získali výsledky, ktoré sú pre používateľa vhodnejšie. Pravdepodobne sa rozvinie aj nová marketingová vetva zameraná na reklamu v metaverse.

Podobu virtuálnej reality dokáže spestriť aj umelá inteligencia. Technológia umožňuje generovať rôznych avatarov, postavy alebo prvky priestoru. AI dokáže vytvárať aj takzvané NPC – postavy, za ktoré sa nedá hrať. Rýchle vysvetlenie pre ľudí, ktorí sa o hranie nezaujímajú. NPC sú nezávislé postavy, ktoré v hre zohrávajú rolu, ale nemôžete ich hrať. Umelá inteligencia im môže dať špecifický charakter, vďaka čomu môžu viesť rozhovory na pozadí alebo dokonca vstúpiť do prirodzených dialógov s postavou, ktorú hráme, napríklad keď zadávame objednávku vo virtuálnej reštaurácii.

3D

Rozšírenie metaversa vyvolá obrovský dopyt po 3D rekonštrukciách. Dôležitou výzvou pre tvorcov paralelných svetov bude vytvorenie čo najrealistickejších priestorov. Týka sa to ako trojrozmerných kópií miest, ktoré by mali pôsobiť čo najprirodzenejšie, tak aj obchodných lokalít. Pravdepodobne sa čoraz viac výrobných spoločností rozhodne vytvárať kópie svojich tovární, aby optimalizovali výrobný proces vďaka využitiu 3D schopností a spomínanej umelej inteligencie. Bentley Motors Limited už toto riešenie využilo.

Rozvoj 3D technológie je tiež veľkou príležitosťou pre realitný priemysel a cestovný ruch. Kancelária nachádzajúca sa v metaverse môže klientom ponúknuť virtuálnu prehliadku domu alebo hotela. Investície do nehnuteľností v iných krajinách sú čoraz obľúbenejšie z dôvodu možnej atraktívnejšej miery návratnosti. Trojrozmerné repliky nehnuteľností a miest umožnia záujemcom premýšľať o kúpe bez opustenia domova.

Využitie 3D sa samozrejme netýka len odvetví, kde je ponúkaným produktom priestor. Na zvýšenie svojej príťažlivosti bude čoraz viac spoločností používať 3D kamery a 4K fotografie, aby otvorili prirodzene vyzerajúce obchodné priestory v metaverze. Virtuálna predajňa sa môže stať skvelým marketingovým nástrojom, ktorý pritiahne mnohých záujemcov o nový spôsob nakupovania.

Metaverse

Internet of Thinks

Predpoklady konceptu IoT predstavil britský podnikateľ Kevin Ashton v roku 1999 počas prezentácie pre Procter & Gamble. IoT je sieť vzájomne prepojených objektov, v ktorých môžu pomocou senzorov priamo alebo nepriamo zbierať, spracovávať a vymieňať si dáta v počítačovej sieti. Koncept má široké využitie okrem iného v manažmente miest, pri výstavbe inteligentných domov, či pri využívaní rôznych typov mobilných zariadení a medicínskych zariadení.

Jedným z použití internetu vecí v metaverse je zhromažďovanie a poskytovanie údajov z fyzického sveta. Údaje zhromaždené senzormi zariadenia môžu ovplyvniť fungovanie metaverse. Keď sa napríklad mení počasie v reálnom svete, môže sa meniť aj vzhľad virtuálneho sveta. Postupná implementácia internetu vecí vám umožní voľne sa pohybovať medzi týmito dvoma svetmi. Vo virtuálnom priestore budeme môcť spustiť práčku alebo vytlačiť skutočný dokument.

Za trhom súvisiacim s technológiou IoT sú obrovské peniaze. Analytici odhadujú, že do roku 2030 by tento sektor mohol mať hodnotu až 3 bilióny dolárov.

Blockchain

Vďaka využívaniu technológie blockchain, vrátane inteligentných zmlúv, by podniky mohli v metaverse fungovať lacnejšie, rýchlejšie a bezpečnejšie. Údaje obsiahnuté v blockchaine sú oveľa menej náchylné na akýkoľvek druh podvodu.

Blockchain je samozrejme aj celý svet kryptomien. V metaverze hrajú veľmi dôležitú úlohu, pretože umožňujú monetizáciu mnohých procesov. Používanie digitálnych mien môže uľahčiť rýchle prevody peňazí medzi spoločnosťami a používateľmi a prijímanie platieb v nich zvýši počet zákazníkov danej spoločnosti. Otváranie obchodov týmto spôsobom bude v metaverse veľmi dôležité, pretože mnohí z prvých používateľov sú hráči, ktorých do virtuálneho sveta priviedli hry ako The Sandbox a Axie Infinity.

V metaverse môžeme očakávať aj vývoj významu NFT. Hovoríme tak o virtuálnych umeleckých galériách pre umelcov, ktorí sa rozhodnú zaznamenať svoju tvorbu v tejto forme, ako aj o rozšírenom používaní NFT avatarov. Hodnota nevymeniteľných tokenov ako certifikátov virtuálneho majetku sa zvýši, a to aj pri hrách a nákupoch digitálneho priestoru.

Výzvy pre metaverse

Koncept metaverse je však stále v ranom štádiu vývoja. V tejto oblasti však môžeme očakávať pokrok, vzhľadom na to, že skvelé filmy vr. Meta, Microsoft a Nvidia začali vytvárať svoje verzie virtuálnych priestorov.

Rozvoj trhových sektorov, o ktorých hovoríme v tomto článku, bohužiaľ znamená zánik niektorých profesií, čo je vlastné našej evolúcii. Na druhej strane je veľa práce v odvetviach súvisiacich s vyššie spomínanými technológiami. Ideálnym riešením by bola situácia, v ktorej školstvo začne držať krok so zmenami vo svete.

Vznik paralelných svetov je tiež obrovskou bezpečnostnou výzvou. Metaverse môžu tiež zaujímať rôzne typy podvodníkov. Preto bude obzvlášť dôležité správne zabezpečiť naše citlivé údaje.

Ak sa vyššie uvedené problémy vyriešia a technológie opísané v článku sa budú môcť slobodne rozvíjať a vzájomne na seba pôsobiť, budeme svedkami vytvárania nových svetov bez hraníc11 slávnych spoločností s prevádzkami v metaverse

11 slávnych spoločností s prevádzkami v metaverse

11 slávnych spoločností s prevádzkami v metaverse

Prečítaj si aj

Zanechaj svoj komentár