Bitcoin je značka ako Apple, McDonald a Nike

od Martin Tkáč

Rovnako ako Apple je technologická značka, McDonald’s je značka hamburgerov a Nike je značka obuvi, Bitcoin sa už stal značkou kryptomeny. Niektorí však tvrdia, že bitcoin nie je značka, ale mena a meny nie sú značkami.

Ide o tradičné vnímanie a bitcoin nie je nič tradičné. Skúste to premyslieť takto: blockchain je technológia a mince sú majetkom blockchainu. Bitcoin je značka, ktorá prináša svoje jedinečné vlastnosti do blockchainu.

Prečo je bitcoin značkou?

Aby bolo jasné, bitcoin nie je obyčajná značka. Je to značka, ktorú vytvorili jej užívatelia. Pretože bitcoin nemá centralizovaného vlastníka ani primárneho obchodníka, je formovaný ekosystémom pozostávajúcim z členov nadácie, technológov, baníkov, komentátorov, inovátorov, novinárov a samozrejme komunity investorov. Ak však napriek tomu nesúhlasíte, mali by ste zvážiť nasledujúce:

Bitcoin sa sústreďuje okolo hnutia zameraného na nápravu chýb centralizovaného financovania. Má zakladateľa, ktorý urobil kroky na vyriešenie tohto problému.
Má ikonické atribúty značky. Koniec koncov, kedy ste naposledy videli niekoho v tričku so symbolom dolára alebo eura? Alebo kedy ste videli 12 000 ľudí, ktorí sa zhromaždili v meste ako Miami, aby niekoľko dní hovorili o vývoji a budúcnosti meny?

Má svoju vlastnú identitu. Symbol „B“ je dnes všadeprítomný ako emodži na Facebooku.
Je synonymom pre danú kategóriu.
Bitcoin má vedúce postavenie na trhu. Byť prvým a dominantným hráčom vám dáva značnú výhodu oproti konkurencii. Nemenej dôležité z nich je vysoké povedomie o značke a lojalita, čo vedie k silným sieťovým efektom.
Má jedinečný koncept. Obmedzený prísun mincí ho robí atraktívnejším ako ochrana pred infláciou a zároveň vytvára novú formu vlastníctva.

Okrem toho, čo robí značku Bitcoin tak zaujímavou, je niekoľko ďalších, menej zrejmých faktorov:

Jeho zakladateľ je anonymný a zmizol bez stopy pred rokmi. Tajomstvo Satoshi Nakamota ešte viac podporuje rozprávanie a mystiku.
Každý deň sa nájde odborník, ktorý predpovedá, že cena bitcoinu do konca roka dosiahne 300 000 dolárov, a ďalší varuje pred poklesom pod 20 000 dolárov. Okrem evidentného záujmu investorov, neustále diskusie, ako sú tieto, len podporujú záväzok profesionálov a nováčikov k značke. Takéto odlišné názory nútia ľudí hovoriť a ako viete keď ľudia hovoria o značke, je to veľmi dobré.

No a čo?

Ok. Teraz, keď ste zmenili názor a uvedomili ste si, že bitcoin je značka generovaná používateľmi, je načase položiť si nasledujúcu otázku: tak čo? Opäť je potrebné zvážiť niekoľko bodov:

Sľub – Skvelá značka je prísľub („zmluva“), že to, čo predstavuje a ako koná, vám dodá sebavedomie a pohodlie, že ak v to veríte (nákup, investovanie atď.), Budete odmenení. Bitcoin je zo všetkých vyššie uvedených dôvodov v závideniahodnej pozícii, najmä pokiaľ ide o získavanie inštitucionálnych investorov. Pretože ak úplne otvoria svoje peňaženky, budú rozhodujúcim bodom v pretekoch o prijatie bitcoinu. Aby to dosiahli, najvplyvnejší nasledovníci majú niekoľko povinností. Najprv sa musia navzájom porozprávať, ale tiež osloviť masy spôsobom, ktorý im vysvetľuje prísľub bitcoinu.

Komunita – veľkú značku živí vášeň jej najaktívnejších používateľov. V skutočnosti je vášeň katalyzátorom akejkoľvek značky. Takže hoci bitcoin, komunitne vyrábaná značka, nemusí mať marketingového šéfa, má armádu de facto obchodníkov. Spoločne veria, že on a jeho technológia sú skutočnou silou dobra v demokratizácii financií.

Zúčastňujú sa na fórach, skupinách atď., aby sa podelili o svoj uhol pohľadu. Malo by byť ich zodpovednosťou šíriť správu, že primárnym cieľom bitcoinu nie je zarobiť peniaze, ale vykonať zmeny. História a koncept BTC by mali byť predstavené jednoduchými výrazmi s použitím analógií, ktorým každý rozumie.

Zakladať na bitcoine alebo nie? Zakladatelia projektov, nadácií a decentralizovaných autonómnych organizácií všetkých veľkostí a tvarov sa musia rozhodnúť: chcú sa na bitcoin spoľahnúť alebo ho odmietnuť ako dobrý, ale chybný produkt, ktorý je možné vytlačiť z trhu? Bude sa to určite líšiť od prípadu k prípadu, ale odporcovia by mali byť opatrní: značky s rovnakou komunitou, zmluvou, vášňou a účelom, akým je BTC ľahko nenájdete.

Konvenčná múdrosť – Od popredných značiek sa zvyčajne očakáva, že budú fungovať konvenčne. V skutočnosti je to dôvod, prečo ich rivali dokážu vytlačiť z trhu a zaujať svoje postavenie. Je teda bitcoin konvenčným hráčom v netradičnej kategórii? Pravdepodobne nie. Konvenčné správanie prichádza s časom a pocitom nadvlády. To vedie k averzii k riziku, obrannému postoju a stagnácii. Bitcoin je však stále v plienkach. Technológia, ktorá je za tým, sa stále vyvíja a vlní sa do nej cunami inovácií.

Zhrnutie

U niektorých je samotná myšlienka tradičného centralizovaného marketingu v bitcoinovom priestore v rozpore s touto kategóriou. Ako pri každej radikálnej zmene konvencií a noriem, treba tomu porozumieť. Ale aj keď je značka generovaná používateľmi, marketing bitcoinov má určite vplyv na spôsoby, ktoré sa časom určite vyvinú. Ako povedal veterán reklamy Regis McKenna: „Marketing je všetko a všetko je marketing.“

Skutočnosť, že BTC je komunitnou značkou, jednoducho znamená, že nemôžete očakávať, že rovnaké pravidlá, ktorými sa riadi budovanie značky a marketing za posledných 25 rokov, budú platiť navždy. Svet sa mení a s ním aj trendy a technológie.

zdroj: bitcoin.pl, pixabay.com

Prečítaj si aj

Zanechaj svoj komentár